Bloggen

Wat is een ‘Blog?
Afkorting voor “Weblog”, een blog biedt een eenvoudige manier om korte stukken, vaak ververste, Web content te presenteren. Ondersteund met eenvoudig te gebruiken technologieën voor verspreiding over meerdere websites (bv, RSS), opmerkingen en trackbacks. Blogs zijn vaak de centra van sociale media samensmeltingen die verfijnde SEO strategieën en community-building campagnes kunnen integreren.
Ongeacht hoe veel of weinig uw bedrijf investeert in het bloggen, het is belangrijk om te zien hoe uw activiteiten te vergelijken zijn met andere bedrijven. Hier een momentopname van de huidige “toestand van de industrie” met betrekking tot bloggen vanaf 2012. Bloggen is booming en groeit nog steeds – Voor bijna iedereen: Bloggen is een gestaag toenemende praktijk voor de meeste bedrijven in de afgelopen jaren, ongeacht de grootte, specialiteit, branche en locatie. 2011 was geen uitzondering, de B2B marketeers verhoogden hun gebruik van blogs met 27%, waardoor blogs de 3de meest voorkomende content marketing activiteit (achter artikel marketing en social media) is. Wat betekent dit voor u: Als u nog niet aan het bloggen bent, en je hebt de mogelijkheden om dat te doen, moet je het serieus overwegen – want uw concurrenten doen het waarschijnlijk ook. Bedrijfsgrootte telt: 68% van de bedrijven met 10-99 werknemers onderhouden een blog, echter slechts 55% van de grootste bedrijven maken gebruik van deze “tactiek”. Dit kan te wijten zijn aan het feit dat bloggen een relatief eenvoudige, goedkope activiteit is die significante SEO en leadgeneratie voordelen heeft, indien correct uitgevoerd en gebruikt. En kan ingezet worden als een krachtige inbound marketing tool, je blog kan dienen als de magneet die klanten aantrekt naar je website, waardoor de noodzaak van duurdere of tijdrovend investeringen, zoals klant-communities of Whites papers wegvalt. Wat dit betekent voor u: Als u een afgeslankt bedrijf bent met nog slanker budgetten, kunt u overwegen uw blog te gebruiken als de kern pijler van uw online marketing strategie. Bedrijven zijn meer en meer vertrouwen gaan krijgen de mogelijkheden van bloggen: Terwijl persoonlijke evenementen en Webinars nog steeds worden gezien als de meest effectieve content marketing strategie, kende bloggen een gemiddelde stijging van 45% in hoe effectief de marketeers aanvoelen wat de praktijk was. Wat dit betekent voor u: Als u nog niet begonnen bent met bloggen en zich overweldigd voelt door de gedachte het te doen, wees niet bang, ga bloggen. Het wordt gemakkelijker, en in een relatief korte periode zult u waarschijnlijk ook het gevoel krijgen dat het steeds effectiever wordt. Oefening baart tenslotte kunst.
Blogs zijn zo populair omdat ze de optimale keuze zijn voor uw content marketing hub – ze acteren als content kameleons dat de kracht van social media met ouderwetse print publishing-functionaliteit combineert. De realiteit is dat in de content-driven wereld van vandaag, de marketeer steeds meer op een uitgever gaat lijken. U moet relevante content voor uw prospects, klanten en het publiek leveren, die – volgens verschillende onderzoek en – meer dan 10 uur per dag besteden aan het consumeren van media.

12 redenen om te investeren in bloggen

1. Blogs zijn een eenvoudig te gebruiken CMS (content management systeem). Blogs vereisen beperkte opleiding en / of technische vaardigheden om te gebruiken of inhouden snel te wijzigen. Als een toegevoegde bonus, blogs zijn goedkoop.
2. Blogs zijn een deel van de media in handen van een bedrijf. Blog content is eigendom van uw organisatie en kan worden geïntegreerd in uw website. In tegenstelling tot andere derde partijen en sociale media sites (buiten uw controle), hoeft u zich geen zorgen te maken over de vraag of ze zullen verdwijnen of stoppen. Een blog kan dienst doen als een website.
3. Blogs leveren branded context voor uw content. Als onderdeel van de media in handen van uw bedrijf, beiden blogs branded context voor uw communicatie. Hiervoor kunnen ze gebruikmaken van blog design elementen die kunnen worden geëxporteerd met de content. U kunt uw brand laten groeien zonder derden te betalen voor media.
4. Blogs integreren uw brand in de eigen content marketing. Daar nog eens bovenop zorgt de branded context van de blog, dat blogs een blog persoonlijkheid creëert met een unieke stem. Ze bieden communicatie transparantie en de mogelijkheid om te schrijven in een gemoedelijke toon die uw merk het gevoel van “mens” geeft. Ben er echter zeker van dat de content alleen maar duidelijke zelfpromotie is, dit moet voorkomen worden en zorg ervoor dat uw blog persoonlijkheid is geïntegreerd met uw brand-persoonlijkheid over andere sociale media platformen.
5. Blogs verbeteren zoekmachine optimalisatie. Door hun trefwoord-rijke inhoud, architectuur en cross-linking naar andere content op het web, ondersteunen blogs zoekmachine optimalisatie inspanningen. (Opmerking: Hierbij wordt ervan uitgegaan dat u uw eigen domein gebruikt, geen gratis blogging platform van derden.)
6. Blogs zijn een 24/7 communicatieplatform. Met een verhoogde behoefte aan real-time communicatie, zijn blogs een geweldige plek om gewenste inhoud over uw merk snel te publiceren of te reageren op opkomende problemen. Plug-in software kan uw redactionele kalender automatiseren.
7. Blogs ondersteunen een scala aan media formaten. Voor de distributie van branded content, vereenvoudigen blogs het uploaden en beheren van teksten, foto’s, afbeeldingen, video’s, audio, presentaties en PDF’s. Bij het maken van offline inhoud en evenementen, moet u altijd overwegen wat voor soort online content op uw blog kan komen.
8. Blogs vergemakkelijken distributie van content via meerdere kanalen. Blogs kunnen uw berichtgeving uitbreiden door middel van e-mail en RSS-feeds zonder extra kosten. Blogberichten kunnen ook automatisch worden verzameld in email samenvattingen.
9. Blogs ondersteunen content voor sociale media interacties. Blog content heeft waarde voor social media op sites zoals Twitter en Facebook. Zorg voor iconen die call-to-action buttons bevatten.
10. Blogs bieden een doelgerichte locatie aan om zich op prospects en klanten te richten. Met een URL of QR code kunt u prospects, klanten en het publiek naar uw blog lokken vanaf andere vormen van content marketing. Dit geeft u de mogelijkheid om de verschillende onderdelen op verschillende platforms te ontsluiten.
11. Blogs zijn flexibel genoeg om diverse initiatieven te ondersteunen. Blogs kunnen bedrijven helpen met het bereiken van een verscheidenheid aan corporate doelstellingen, zoals het verstrekken van product gerelateerde content, het beantwoorden van vragen van klanten, het aantrekken van nieuwe prospects en het hosten van een uitvoerend platform.
12. Blogs bieden statistieken die u kunt gebruiken om content marketing te volgen en om te zetten naar zakelijke doelstellingen. Zoals bij elke bedrijfsstrategie, is het cruciaal om uw voortgang te bewaken. Er zijn een aantal statistieken om uw blog effectiviteit te meten.
Kortom, het opzetten van een blog in het midden van uw content marketing strategie is een goed idee. Het voorziet in een branded omgeving die optimaal is voor uw content en afgestemd op uw bedrijfsdoelstellingen. Nog beter is de flexibiliteit die blogs bieden en hun vermogen om te worden geïntegreerd in uw social media strategie.

Bloggen is hot

Bloggen is hot waar het gaat om online marketing. Bedrijven trachten artikelen te publiceren die worden opgepikt en verspreid via de social media. Echter bloggen geen doel op zichzelf en maakt vaak onderdeel uit van een marketingmix. Wilt u als commerciële afdeling zelf gaan bloggen, dan moet u goed weten waar u aan begint. Want gaat u bloggen, dan wilt u ook dat lezers commentaar gaan geven. De vraag die zich nu voordoet is en dan? Wie gaat er weer reageren op het commentaar geven door de meest uiteenlopende internetters. Door te bloggen heeft u de mogelijk om te communiceren met uw doelgroep. De inhoud van wat u schrijft informatief en commercieel zijn of een combinatie van beiden.

Waar bloggen?

Je kunt natuurlijk een WordPress blog aanleggen met een enerverende naam, maar het gaat wel even duren voordat uw doelgroep hier van op de hoogte is. Veel verstandiger is om te bloggen in blog- of artikelportalen waar de doelgroep interesse toont uw soort van informatie. Het voordeel is dat zij hier regelmatig terugkeren.

Slim bloggen

Door slim te bloggen kunt u meer bezoekers krijgen naar blog die wellicht binnen uw eigen website hebt ingericht. Zo trekt u vanuit de algemene blogs traffic naar uw bedrijfssite. U doet dit door in het blogartikel een linkverwijzing te plaatsen naar een gewenste plaats binnen uw website. Eventueel met een commerciële trigger in het artikel.

Volume

Binnen de blogportalen van Topics Marketing is het mogelijk om meerdere blogartikelen te plaatsen. Op deze manier legt u ‘blogpaden’ naar uw eigen blogpagina binnen uw website. Door te zorgen dat alle artikelen enigszins van elkaar verschillen (vermijden van ‘duplicate content’), heeft u het meeste kan om een eigen groep volgers op te bouwen en verder uit te bouwen.

Tekst schrijven

Heeft u geen in-house tekstschrijvers, dan is het verstandig om het schrijven uit te besteden aan SEO-schrijvers. Deze zorgen ervoor dat een artikel ook goed gevonden wordt door de zoekmachines. Een geïnteresseerde in uw product of dienst zoekt in de zoekmachines en ziet uw artikel. Een blogartikel wordt heel sterk gewaardeerd, omdat doorgaans niet met al te commerciële saus is overgoten. Dit maakt een artikel enigszins kritisch, maar als dan uw product of dienst wordt beschreven als de oplossing heeft dit een grote commerciële impact.

Actualiteit

Wanneer u een echte serieuze blog heeft gebouwd, dan bent u verplicht om regelmatig actuele artikelen te publiceren. Slechts één keer per half jaar is te weinig. Gebeurt er iets in de actualiteit waar uw product of dienst enige mate van verbinding mee heeft, dan moet u in de virtuele ‘pen’ kruipen. Bent u een kleinere firma, maar wilt u wel groeien met uw blog, dan is het aan te raden om ‘broodschrijvers’ in te huren. Zij produceren in zeer korte tijd blogteksten die volledig voldoen aan de huidige richtlijnen.

Serieuze content

Door uw artikelen te voorzien van video- en fotomateriaal verhoogt u de bezoekduur op uw blogpagina. Ook dit is belangrijk om het artikel te laten ranken in de zoekmachines. Een goed artikel voorzien van leuke of interessante filmpjes wordt veel sneller gedeeld binnen de social media.