Wat is linkbuilding en waarom is het belangrijk?

Of linkbuilding nu nieuw voor u is, of u doet al langer aan linkbuilding, het is vrijwel zeker dat u hier nog wat nuttigs weet te vinden. Het landschap van SEO en linkbuilding is altijd aan het veranderen, en vandaag de dag is het belang van het bouwen hoge kwaliteit links nooit zo hoog geweest. De behoefte om hoogwaardige campagnes te begrijpen en te implementeren is essentieel als het gaat om te concurreren en online goed geprofileerd te zijn en het ziet er niet naar uit dat dit op korte termijn wijzigt. Hier kunt u de basis van linkbuilding snel begrijpen en linkbuilding in de juiste richting krijgen. Er is veel informatie over linkbuilding op te nemen, maar alles is onderverdeeld in gemakkelijk te verteren delen, inclusief voorbeelden van linkbuilding in de praktijk.

Linkbuilding is het proces van het verwerven van hyperlinks vanaf andere websites naar je eigen website. Een hyperlink (meestal gewoon een zogenaamde link) is een manier voor gebruikers om te navigeren tussen verschillende pagina's op het internet. Zoekmachines gebruiken links om het web te doorzoeken (“crawlen”); zij zullen de links tussen de afzonderlijke pagina's op uw website doorzoeken, en zij zullen de links tussen de hele websites onder elkaar doorzoeken. Er zijn vele technieken voor het opbouwen van links, en omdat ze variëren in moeilijkheidsgraad, zijn SEO’s het erover eens dat linkbuilding een van de moeilijkste delen van hun baan is. Veel SEO's spenderen het grootste deel van hun tijd om te proberen, linkbuilding zo goed mogelijk uit te voeren. Om die reden, als je de kunst van linkbuilding van hoge kwaliteit links kan beheersen, kan het je echt voorsprong geven op andere SEO's en uw concurrentie.

De Anatomie van een hyperlink
Om het belang van de linkbuilding te begrijpen, is het belangrijk dat eerst de basis wordt begrepen hoe een link wordt gemaakt, hoe de zoekmachines links zien en wat ze kunnen interpreteren van deze links.
1. Start van link tag: Dit wordt een anker-tag (“anchor tag” - vandaar de "a"), dit opent de link tag en vertelt zoekmachines dat er een link naar iets anders volgt.
2. Link verwijzing locatie: "Href" staat voor “hyperlink referral” ("hyperlink verwijzing") en de tekst binnen de aanhalingstekens geeft de URL aan waarnaar de koppeling wijst. Dit moet niet altijd een webpagina zijn; het kan het adres van een afbeelding of een bestand om te downloaden zijn. Af en toe zal je iets anders dan een URL te zien krijgen, te beginnen met een # -teken. Dit zijn lokale links, die je naar een ander deel van de pagina verwijzen waar je al bent.
3. Zichtbare / anker tekst van de link: Dit is het kleine stukje tekst dat de gebruikers zien op de pagina en waarop zij moeten klikken om de link te openen. De tekst wordt meestal opgemaakt op een bepaalde manier om het te onderscheiden van de tekst die het omringt, vaak met blauwe kleur en / of onderstreept. Dit om de gebruikers te informeren dat het om een klikbare link gaat.
4. Sluiting van de link tag: Dit geeft het einde van de link tag door aan de zoekmachines.
Wat Links betekenen voor zoekmachines
Er zijn twee fundamentele manieren waarop de zoekmachines links gebruiken:
1) Om nieuwe webpagina's te ontdekken;
2) Om te ondersteunen bij het bepalen hoe goed een pagina kan scoren in hun resultaten.
Zodra zoekmachines pagina's op het web hebben doorzocht, kunnen zij de inhoud van die pagina's extraheren en toe voegen aan hun indexen. Op deze manier kunnen ze beslissen of ze denken dat de pagina van voldoende kwaliteit is om te worden gerangschikt voor relevante zoekwoorden (Google creëerde een korte video om dat proces uit te leggen). Wanneer zij daartoe besluiten, de zoekmachines kijken niet alleen naar de inhoud van de pagina; ze kijken ook naar het aantal links die naar die pagina komen vanaf externe websites en de kwaliteit van deze externe websites. In het algemeen, hoe meer externe kwaliteit websites naar je website verwijzen, hoe meer kans je hebt om goed te scoren in de zoekresultaten. Links als een ranking factor is iets waarmee Google de zoekmachine markt, terug in de late jaren 1990, is gaan domineren.
Een van de oprichters van Google, Larry Page, de uitvinder van PageRank, die Google gebruikt om de kwaliteit van een pagina te meten, mede op basis van het aantal links die naar de website verwijzen. Deze informatie werd vervolgens gebruikt als onderdeel van de algemene positioneringsalgoritme en werd een sterk signaal, omdat het een zeer goede manier was voor het bepalen van de kwaliteit van een pagina. Het was zo effectief omdat het was gebaseerd op het idee dat er een verband zou kunnen worden gezien als een blijk van vertrouwen in een pagina, dat wil zeggen de pagina zou geen links krijgen als het niet terecht was. De theorie is, wanneer iemand links naar een andere website legt, wordt daarmee aangegeven dat het een goede bron moet zijn. Anders zouden ze er niet naar verwijzen, op dezelfde manier stuur je een vriend niet naar een slechte restaurant. Echter ontdekten SEO's al snel hoe PageRank en zoekresultaten voor gekozen zoekwoorden gemanipuleerd konden worden. Google begon actief naar methodes te zoeken om websites die gemanipuleerde zoekresultaten hadden te ontdekken, en begon regelmatige updates ui te rollen die specifiek gericht waren op het uitfilteren van deze websites, omdat Google vond dat deze website het niet verdiende te ranken. Dit heeft er toe geleid dat Google een aantal linkbuilding technieken af te straffen, waarvan eerder gedacht werd dat die prima waren, bijvoorbeeld het plaatsen van uw website bij web directories en daarvoor een link naar uw website terugkrijgen. Dit was een techniek die Google eigenlijk in eerste instantie had aanbevolen, maar het werd misbruikt en teveel gebruikt door SEO, zodat Google gestopt vrijwel geen waarde aan dat soort links verbond. Recenter is Google actief begonnen de ranking van websites die dergelijke technieken overmatig gebruikten te straffen. Dit wordt door Google vaak aangeduid als over-optimalisering in de linkbuilding. De regelmatige Penguin updates van Google zijn hier een voorbeeld van. Het is belangrijk om te weten welke linkbuildingen technieken koppelen niet gebruikt moeten worden en binnen de richtlijnen van Google te blijven. Verderop kunt u lezen welke linkbuilding technieken binnen de richtlijnen van Google vallen en welke niet. We kennen de volledige algoritmes die Google gebruikt om zijn zoekresultaten te bepalen niet - dat is het Google bedrijfsgeheim. Ondanks dat is de algemene consensus onder de SEO community (volgens de 2013 Moz search ranking factoren enquête) dat links nog steeds een grote rol in de algoritmes spelen.
Het is algemeen aanvaard dat als alle andere factoren gelijk zijn, het volume en de kwaliteit van links die naar een pagina wijzen bepalen het verschil bij de ranking. Er is weinig twijfel dat als je hoge kwaliteit links naar je website hebt, de website beter rankt en er meer verkeer is. . De focus op kwaliteit neemt toe omdat Google steeds verfijnder wordt bij het uitfilteren van lage kwaliteit links. Dit is direct van invloed op SEO, om te zorgen dat de linkbuilding technieken die ze kiezen de juiste zijn, richten ze zich vooral op kwaliteit.

Zoals we eerder hebben besproken, links zijn een zeer belangrijk signaal dat de zoekmachines gebruiken om de posities te bepalen. Dus, we weten dat het verhogen van het aantal kwalitatief hoogwaardige links naar uw website aanzienlijk kunnen bijdragen aan kans op een goede ranking.
Er zijn overigens nog andere voordelen aan linkbuilding, waarvan niet meteen duidelijk waarom, maar toch het overwegen waard kunnen zijn.
Brand Building
Goede linkbuilding kan helpen bij het opbouwen van uw merk en deze als een autoriteit in uw niche te plaatsen. Er zijn een aantal linkbuilding technieken, zoals het creëren van content, waarbij mensen kunnen zien van de expertise en ervaring van uw bedrijf is, dit kan een lange, maar structurele en stabiele, weg zijn naar het opbouwen van uw merk. Bijvoorbeeld, als je content publiceert op basis van gegevens van de bedrijfstak en branche waarbinnen je bedrijf zich begeeft, dan heb je een goede kans om binnen de branche steeds bekender te worden (en meer aanzien te krijgen). Wanneer je er in slaagt links van andere partijen binnen de branche naar de content te krijgen, geef je aan dat je kennis aanzien heeft en gevraagd is. Indien andere mensen in uw branche je helpen “het woord” te verspreiden, dan zien anderen hetzelfde.
Voordat je aan linkbuilding gaat doen, moet je iets waardevols hebben om naar te verwijzen. Meestal zal dit de startpagina van uw website zijn. U wilt links leggen/hebben vanuit gespecialiseerde bronnen, zoals een blogpost, een relevant artikel, een onderzoek of iets dergelijks. Soms bestaan deze bronnen al lang voordat u begint met uw linkbuilding campagne. Dit introduceert de concepten van links verdienen en "ranking verdienen". Alle linkbuilding campagnes moet beginnen met iets waardevols om naar te linken. Het is erg moeilijk om succesvol te worden door links naar webpagina's van geringe waarde te leggen. Echter wanneer je begint met iets echt waardevols, wat mensen vinden nuttig vinden, dan is linkbuilding veel eenvoudiger.

We hebben het al eerder genoemd, de kwaliteit is belangrijker dan ooit, eenvoudig weg omdat Google is begonnen met het bestraffen van websites die lage kwaliteit, of spammy, links hebben opgebouwd. In het verleden hebben SEO's aan de risicovolle kant gezeten wanneer het ging om linkbuilding. Technieken zoals product inzendingen en directory listings werden vaak aanbevolen door de SEO-bedrijven, ze werkten goed en kenden weinig risico´s indien het correct uitgevoerd werd. Echter, de tijden zijn veranderd met de introductie van Google Penguin updates die agressief websites afstraffen die deze “low quality” linkbuilding technieken uitoefenen. Hieronder zullen we een gevoel geven voor de aard van links die je wel en niet moet gebruiken bij linkbuilding.
"Natuurlijk" redactionele (editorial) links
Dit type link is de heilige graal voor SEO. In wezen zijn dit de links die je niet eens moest vragen, zij zijn “redactioneel” gegeven door andere website-eigenaren. Dit is veel efficiënter dan iemand te contacteren en vragen om te linken naar je website. Echter moet je iemand een goede reden geven om dat te doen, en je moet manieren vinden om grote aantallen bloggers hiervan bewust te worden. Een voorbeeld van een goede reden kan een groot stuk content zijn die u vervolgens bezaaid met een paar belangrijke invloedrijke bloggers. Door dit proces worden steeds meer bloggers natuurlijk bewust van deze content. Dit is moeilijk om te doen en tijdrovend zijn, maar is wel een van de reden waarom dit soort links zo hoog gewaardeerd worden. Dit zijn ook de soorten links die Google vaak als de grote voorbeelden gebruikt, hieruit blijkt dat zij de tand des tijds kunnen doorstaan. Goede artikelen op relevante externe website dragen bij tot succesvolle linkbuilding.
Manual "Outreach" linkbuilding
Dit is waarschijnlijk een van de meest voorkomende vormen van linkbuilding. Dit wordt vaak gebruikt door SEO´s, vooral wanneer als je bedrijf net gestart is, of nog steeds vrij klein en onbekend is. Het gaat om handmatig contacteren van website-eigenaren en bloggers, om hen te vragen om te linken naar je website. Nogmaals, je moet ze een goede reden geven om te linken naar je website en om succesvol te zijn, moet je contact opnemen met mensen die relevant zijn. Als je contact opneemt met mensen die geen relatie met uw branche hebben, dan zijn ze waarschijnlijk in de war wanneer u vraagt om een link en zelfs wanneer ze deze plaatsen, tal Google de link als minder relevant aanmerken.
Zelf gemaakte, niet-redactionele links
Dit type links is over het algemeen niet meer geliefd, het wordt vaak gerelateerd aan “black hat” linkbuilding praktijken die erop gericht zijn de zoekmachines voor de gek te houden door te suggereren dat de content relevant en belangrijk is, terwijl dit eigenlijk niet zo is. Met de introductie van Penguin in 2012 (en de daarop volgende updates), is Google begonnen deze techniek van linkbuilding te devalueren en zelfs worden dit soort links bestraft. Daar deze links niet “redactioneel” gelegd zijn, gegeven ze minder gewicht dan andere soorten links. In het verleden waren ze nuttig zijn voor sommige SEO's op bepaalde websites, maar je moet tegenwoordig grote voorzichtigheid in acht nemen in de uitvoering ervan. De aard van de links die past bij uw strategie moet afhankelijk zijn van uw bestaande linkprofiel, maar in het algemeen, moet je links die niet “redactioneel” zijn, voorkomen. In plaats daarvan moet u zich richten op de tactiek van redactionele links bij linkbuilding die waarde toevoegen aan uw website en uw bedrijfsvoering.

Een linkbuilding campagne is het proces van actief proberen links naar uw website te verkrijgen en te verhogen. Het zal gebruik maken van de waarde die behoort bij de website om deze links te verwerven. De waarde kan iets van de inhoud of nieuws rondom je producten en diensten te zijn. Er zijn verschillende onderdelen van linkbuilding campagnes; sommigen zullen cruciaal voor het succes zijn en anderen zullen nuttig maar niet noodzakelijk zijn. Veel zal afhangen van een combinatie van de beschikbare middelen en resources.
Wat is een linkbuilding campagne?
Linkbuilding is eigenlijk een vorm van online marketing en voor iedere vorm van marketing moet je beginnen met doelen te stellen. Het kennen van de doelstellingen van uw campagne vanaf het begin, helpt ervoor te zorgen dat u een strategie creëert die de best mogelijke kans van slagen heeft. Je moet ook zorgen dat de doelstellingen van uw linkbuilding campagne nauw aansluiten bij de algemene doelstellingen van uw bedrijf. Bijvoorbeeld, "10 links leggen" is geen goed doel wanneer de 10 links geen relatie en dus geen invloed hebben het algehele succes van de business.
"Je moet ook zorgen dat de doelstellingen van uw linkbuilding campagne nauw aansluiten bij de algemene doelstellingen van uw bedrijf."
Hier komt een klein probleem naar boven. Eerder hebben we aangegeven dat links een belangrijk onderdeel van de zoekmachine ranking algoritmes zijn. Dus, het niet behalen van de doelstelling van het doel van meer links te verkrijgen, beïnvloed de ranking? Hoge ranking zorgt voor meer verkeer en dit draagt bij tot meer omzet (klanten), toch? Dit alles is waar, maar het probleem is dat het soms langer kan duren voordat de links die u hebt gebouwd een algemeen positief effect op de ranking hebben. Het is niet zo eenvoudig links op te bouwen op één dag en de volgende dag verbeteringen zien. Dit geldt zeker in concurrerende business. Dit vormt een probleem voor SEO, omdat het moeilijk kan zijn om aan te tonen dat de linkbuilding campagne succesvol is. Om deze reden is het zeer belangrijk om niet alleen realistische doelen te stellen, maar ook om ervoor te zorgen dat de doelen die u ingesteld hebt, intelligenter zijn dan "creëer 10 links." De doelen moeten echte organisatorische doelen in zich hebben en uiteindelijk een positief effect hebben op de totale bedrijfsvoering. Bijvoorbeeld, u wilt meer organische zoekverkeer verkrijgen om de verkoop te stimuleren. Zoals elke goede marketing, moet de nadruk liggen op de lange termijn winsten, niet op “quick-wins” overnacht.
Welke soorten links heb je nodig?
Bij het definiëren van de strategie voor je linkbuilding campagne, zal je na moeten denken over de aard van de links die je nodig hebt. Er zijn verschillende types te overwegen:
1. Links naar uw startpagina
2. Links naar "diepe" pagina's (zoals het product of de categorie pagina's)
3. Links met uw merk-/bedrijfsnaam
4. Links met de zoekwoorden waarop je je richt
Daarnaast zijn er combinaties van bovenstaande, zoals een “branded” link naar een diepe pagina. Identificeren welke soorten links u nodig heeft zal beginnen met een gedetailleerde analyse van uw huidige website, evenals de ranking bestuderen voor bepaalde zoekwoorden in vergelijking met uw concurrenten.
Idealiter, voordat u daadwerkelijk begint met een linkbuilding campagne, moet u een ruw idee van eigenlijk precies je doelgroep is en hoe je ze kunt bereiken en behouden. Je vindt het misschien heel eenvoudig om mensen te laten kijken naar de inhoud, het is een geheel nieuw niveau van betrokkenheid om hun te boeien en te behouden.
Linken naar iets vereist inspanning en tijd, maar in het achterhoofd te weten dat je daarmee je doelgroep bereikt, maakt niet erg om dit te doen. De drempel dat content wordt gedeeld op sociale netwerken is veel lager. Meer mensen hebben een Twitter of Facebook-account dan een website of blog, waardoor het makkelijker voor hen te delen.

Het is duidelijk dat linkbuilding heden ten dagen nog steeds een zeer belangrijk onderdeel is binnen SEO. Essentieel bij linkbuilding is tegenwoordig kwaliteit in plaats van kwantiteit. Wil je ondersteuning bij je linkbuilding activiteiten, dan vernemen we dit graag van je.